Ütlen kohe alguses ausalt ära, et see postitus on lühiülevaade 2025 aasta maksumuudatustes. Et sellest teemast päriselt aru saada soovitan Õppimisneljapäeva podcastina kuulata.
Ettevõtte rahavoogude juhtimine ja maksude optimeerimine on iga ettevõtja jaoks olulised teemad. Kui su ettevõte teenib tulu, siis loomulikult tahad ka ise sellest kasu saada. Kuid kuidas teha seda maksimaalselt soodsalt, vältides liigseid makse ja minimeerides oma kulusid? Üks tõhus meetod on võtta raha ettevõttest välja läbi erinevate maksuvabade hüvitiste. Katrin Bouziane jagas näpunäiteid, kuidas seda õigesti ja optimeeritud viisil teha.
Maksumuudatused 2025. aastal:
Mida peaksid teadma?
2025 aasta toob Eesti ettevõtjatele ja eraisikutele kaasa mitmeid olulisi maksumuudatusi, mis mõjutavad igapäevaseid tegevusi ja raamatupidamisarvestust. Oluline on olla varakult kursis, et oma finantsplaneerimine oleks sujuv ja vastaks uutele nõudmistele. Siin on ülevaade peamistest muudatustest, mis puudutavad tulumaksu, käibemaksu, aktsiiside tõusu ning ettevõtjatele olulisi maksuvabasid kulusid.
Maksud ja muudatused 2025. aastal
- Tulumaks tõusis 22% peale alates 1. jaanuarist 2024.
- Käibemaksumäär tõuseb 1. juulist 24% peale.
- Erinevate aktsiiside ja maamaksu tõus.
- Automaksu kehtestamine ja selle tasumise ajakava.
- Käibemaksukohustuslaseks registreerimine investeeringutulu puhul rakenduvad uued piirmäärad, mis võivad muuta vajaduse registreerida ettevõtte käibemaksukohustuslaseks.
Ettevõtlusega seotud maksuvabad kulud
Ettevõtjatele on hea uudis see, et mõned kulud saavad olema maksuvabad, mis pakub võimaluse kulusid optimeerida.
- Sporditoetus: 400 eurot aastas, mida võib nüüd kasutada korraga, mitte ainult kvartalite kaupa.
- Tervusehoiuteenused: maksuvabalt saab katta ka füsioteraapiat, tegevusteraapiat, psühholoogi teenuseid, toitumisnõustamist (Sertifikaadiga toitumisnõustaja) ja hambaravi.
- Tervisekindlustus: lisandunud võimalus võtta tervisekindlustus ettevõtte alt.
Lähetused ja seotud kulud
Lähetused on ettevõtte igapäevases töös olulised, kuid sellega kaasnevad ka teatud kulud, mis tuleb õigesti kajastada:
Eestis päevaraha ei maksta, kuid lähetusega seotud kulud, nagu transport, saab ettevõtte poolt katta.
- Välislähetustel kehtivad järgmised määrad:
◦ Esimesed 15 päeva: 75€/päev
◦ Järgnevad päevad: 40€/päev
Lähetuskulude hüvitamine: Lähetusaruandes kajastatud kulud on maksuvabad, kui on olemas korrektne lähetuse aruanne. Aruandes tuleb kajastada kõik lähetuse eesmärgi ja kulude detailid. Lähetuse eesmärk peab olema tööga seotud (nt uute klientidega kohtumine või koostööpartneritele külla minek).
Juhatuse liikmete kulud: Lähetuskulusid saab maksta ka juhatuse liikmele, isegi kui ta ei saa palka.
Töötaja lähetamine: Tööandja saab teha käskkirja töötaja lähetamiseks, kuid juhatuse liikmele see pole vajalik.
Juhi käskkiri ja lähetusaruanded: Kui töötaja saadetakse tööreisile, peab olema käskkiri või otsus. Kuid kui oled ettevõtte juht või juhatuse liige, siis ei ole otsust vaja, vaid piisab lähetuse aruandest.
E-arved ja raamatupidamisnõuded
Alates 1. juulist 2025 saavad kliendid nõuda e-arveid. Ettevõtted peaksid oma raamatupidamistarkvara vastavusse viima, et tagada e-arvete vastuvõtmise ja väljastamise võimalus.
Kodukontori kulud
Kulude hüvitamine: Kui töötad kodus, saad ettevõtte kuludest hüvitada osaliselt kommunaale, interneti ja telefoni kulusid. Hüvitatav summa sõltub proportsioonist, kui suur osa kodust on kasutusel ettevõtte jaoks.
Proportsioon: Proportsiooni määramine sõltub ruutmeetrite arvust ja selle alusel saad hüvitada kommunaale. Näiteks, kui kodukontor moodustab 25% kodust, saad hüvitada 25% kommunaalkuludest.
Kuluhüvitisnõue: Tuleb koostada igakuine või tagantjärgi kuluhüvitisnõue, kus kajastatakse hüvitatavad kulud. Selleks on olemas spetsiaalsed vormid ja Exceli arvestus.
Rent ja maksustamine: Kui kodukontori jaoks renditud ruumide eest makstakse, tuleb tasuda tulumaks. Rent, nagu kodukontori kulud, on seotud eraisikuga ja maksustatakse vastavalt.
Tõestusmaterjalid: Kõik kulud peavad olema arve alusel ja neid tuleks koguda, et hiljem tõestada, kui vajalik. Kogumine võiks olla pidev protsess, et vältida hilisemaid raskusi dokumentide leidmisel.
Vastuvõtukulud
Vastuvõtukulud: Ettevõtted saavad maksuvabalt katta kuni 50 eurot kuus, kui tegemist on klientide või koostööpartnerite vastuvõtuga. Kulud võivad sisaldada toitlustamist, majutust, transporti jne.
Kumulatiivne summa: Kui aasta jooksul ei ole kasutaud iga kuu 50 eurot vastuvõtu kuludeks, siis võib näiteks aasta lõpus, teha suuremaid kulutusi, sest kogu aasta summat saab kasutada.
Brutopalkade mõju: Kui ettevõte maksab töötajale palka, siis saab vastuvõtukulud ka brutopalkadelt deklareeritud summalt täiendavalt arvutada.
Toidukaupluses ostetavad tooted
Toidukulud: Toidukauplustes ostetud toitu saab kanda ettevõtte kuludesse, kuid ainult siis, kui see on mõeldud kliendi või koostööpartneri vastuvõtuks (nt kohvi, suupisted, kingitused). Igapäevase toidu ostmine ei ole ettevõtte kulude alla arvestatav.
Autosõidu hüvitamine
Töösõidud ja autokulud. Kui autot kasutatakse töösõitudeks, saab autokulud hüvitada vastavalt isikliku ja ettevõtte kasutuse proportsioonile. Täpsustused, kuidas täpselt autokulude hüvitamist arvestada, ei olnud täielikult lahti kirjutatud, kuid põhineb auto kasutamise eesmärgil.
Reklaamkingitused
Reklaamkingitused: Reklaamkingitused, mille väärtus on kuni 21 eurot, ei ole maksustatud. Kui kingitus sisaldab reklaamielemente (näiteks logo), siis on see maksuvaba ja seda võib arvestada reklaamikuluna.
Kuidas valmistuda?
Need muudatused tähendavad, et ettevõtted ja eraisikud peavad olema valmis uute maksureeglite järgi tegutsema. Oluline on:
- Kohandada raamatupidamistarkvara vastavalt e-arvete nõuetele.
- Plaanida maksuvabade kulude kasutamine tõhusalt, et optimeerida ettevõtte kulutusi ja maksukohustusi.
- Töötajatele ja juhtidele korraldada koolitusi, et mõista, kuidas erinevaid maksuvabu kulusid, nagu spordikompensatsioon, tervishoiuteenused ja lähetused, õigesti arvestada.
Kokkuvõte
Ettevõttest raha välja võtmiseks on mitmeid võimalusi. Tähtis on, et kõik kulud oleksid õigesti arvestatud, dokumenteeritud ja kooskõlas seadustega. Kui sa tahad oma võimalusi maksimaalselt ära kasutada, siis jälgi, et kõik kulud oleksid seotud ettevõtte tegevusega. Samuti tasub hoida oma raamatupidamine korras ja vajadusel konsulteerida spetsialistidega. Nii saad endale maksimaalset kasu ja tagada, et kõik jääks maksimaalses määras seaduslikuks.
Katrin: Raamatupidamine:
https://www.facebook.com/sinufirma
https://sinufirma.ee/
Ettevõtlus:
https://www.facebook.com/groups/naisedettevotjakskogukond
https://www.facebook.com/naisedettevotjaks/
https://www.instagram.com/naisedettevotjaks/
https://naisedettevotjaks.ee/
https://naisedettevotjaks.ee/premiumkogukond/
Soovid paremini inspireerida ja
samas luua endale ka püsiva sissetuleku
ning ajalise vabaduse?
Vaata lähemalt Inspiraatori teejuhi arenguprogrammi, kus on kõik vajalikud samm-sammulised juhendid, praktilised koolitused ja tehnilised abivideod, mille abil saad oma veebiäri edukamaks muuta.
Saad ise otsustada, kui kauaks ligipääsu materjalidele vajad!
Vaata Inspiraatori teejuhi programmi kohta lähemalt: https://sigritsaga.com/inspiraatori-teejuht/
Ei jõua ära oodata järgmist podcasti osa?
Ühine Inspiraatorid Facebooki grupiga ja saad vaadata #õppimisneljapäevade live sessioone koos teiste inspiraatoritega kuu aega enne kui need podcastina välja tulevad. Samuti saad jooksvalt tekkivatele küsimustele ka kiirelt asjakohased vastused.
Liitu Inspiraatoritega: www.facebook.com/groups/inspiraatorid/
Inspiraatorid podcast
https://www.instagram.com/inspiraatorid/
Sigrit Säga